Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
30-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?
fot. Stiopa (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Największy polski kolejowy przewoźnik regionalny zapowiedział ogłoszenie postępowania przetargowego na dostawę 5 sztuk dwuczłonowych lub trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, przy czym nie . Pojazdy miałyby zostać dostarczone w latach 2025-2027. Ogłoszenie przetargu może nastąpić już za miesiąc.

Perspektywy rozwoju Polregio, największego w Polsce kolejowego przewoźnika regionalnego, nie przedstawiają się obecnie zbyt korzystnie. W zasadzie w niemal wszystkich regionach, w których Polregio i przewoźnik samorządowy funkcjonują równolegle, udział spółki w pracy eksploatacyjnej i przewozowej w ostatnich latach sukcesywnie spadał. Co więcej, utworzenie własnego przewoźnika kolejowego bądź kolejowo-autobusowego rozważają kolejne samorządy wojewódzkie. W ostatnim czasie tego rodzaju sygnały wysyłały władze samorządowe Lubelszczyzny oraz województwa lubuskiego. Co jakiś czas powraca także temat utworzenia przewoźnika samorządowego przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Choć obecny zarząd Polregio stoi na stanowisku, że w ostatnim czasie w spółce miały miejsce liczne zmiany na lepsze, sytuacja taborowa przewoźnika przedstawia się wyjątkowo niekorzystnie.

Jego park taborowy należy do najstarszych w kraju. Dość powiedzieć, że w najbliższych kilku latach Polregio będzie musiało wycofać aż 42% dziś eksploatowanych pojazdów, których średni wiek wynosi obecnie 41 lat. Pod koniec ubiegłego roku stało się jasne, że przewoźnik, kontrolowany obecnie przez państwową Agencję Rozwoju Przemysłu, nie kupi żadnego pojazdu w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, choć planowano zakup aż 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych w tej formule. Choć niedawno Polregio ogłosiło przetarg na zakup 4 dwuczłonowych EZT w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027, większość przetargów taborowych ogłaszanych przez spółkę dotyczy dostawy lub dzierżawy pojazdów używanych.

Bez pozyskania nowego lub używanego taboru Polregio może zostać zmuszone do ograniczenia pracy eksploatacyjnej. Oczywiście w wielu regionach przyjdzie z pewnością ratunek w postaci nowego taboru zakupionego przez samorządy wojewódzkie, jednak w niektórych województwach nowy tabor nie jest od wielu lat kupowany – dotyczy to choćby Podlasia, czy Warmii i Mazur. Podejmowane przez Polregio próby pozyskania pojazdów używanych kończą się one niekiedy sukcesem (jak np. zakup używanych elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych od samorządu województwa zachodniopomorskiego), a czasami porażką. Jak informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Kolejowego”, spółka podjęła niedawno trzecią próbę zakupu 4 jednostek elektrycznych serii 14WE.

W tym miesiącu Polregio poinformowało o zamiarze ogłoszenia przetargu na dzierżawę 9 pojazdów spalinowych przez okres 36 miesięcy, tj. na lata 2025-2028. Co istotne, przewoźnik nie określił, jakiego rodzaju miałyby to być pojazdy, zarówno w zakresie długości i pojemności, jak i wieku. Z kolei w dniu 26 czerwca do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło kolejne ogłoszenie tego rodzaju, tym razem dotyczące zamiaru rozpisania przetargu na dostawę 5 pojazdów spalinowych. Tym razem wskazano, że miałyby to być dwuczłonowe lub trójczłonowe zespoły trakcyjne, jednak i w tym przypadku nie podano na razie do publicznej wiadomości informacji dotyczących maksymalnego wieku i innych podstawowych parametrów.

Wiadomo jedynie, że dostawy miałyby zostać zrealizowane w latach 2025-2027, a przetarg może zostać ogłoszony w dniu 30 lipca. Zakup kolejnych używanych pojazdów byłby spójny z zapowiedziami Krzysztofa Pietrzykowskiego, prezesa zarządu spółki. – Zakup używanego taboru, nawet z ich polonizacją, jest znacznie szybszy niż produkcja nowego, co pozwoli spółce “doczekać” do czasu pozyskania nowych pociągów – mówił prezes Pietrzykowski w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej, wskazując, że w przypadku taboru używanego czas oczekiwania na dostawę wynosi przeważnie 12-18 miesięcy, podczas gdy w przypadku nowych przejazdów nawet 3-4 lata.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Biznes

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 26 czerwca 2025

Pierwsze nowe EZT dla Polregio w tej dekadzie? Jest przetarg

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Zobacz również:

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Biznes

Stadler zaprezentował piętrowego Railjeta dla ÖBB [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 26 czerwca 2025

Pierwsze nowe EZT dla Polregio w tej dekadzie? Jest przetarg

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5